Zwiększenie pojemności skokowej

Zwiększenie pojemności skokowej
Zastanawiałem się ostatnio nad możliwością zwiększenia pojemności skokowej, na początek cylindry miałyby zostać „roziercone” z 80mm do 80,1mm, może to mało, ale pojemność zwiększa się z 704ccm do 720ccm,myślę że zawory standardowe by narazie wystarczyły, problem jak na razie widzę w doborze odpowiednich tłoków.Chwilowo nie zastanawiałem się nad tym ile to da kM i momenu obrotowego. Dlatego też narazie przedstawiam podstawowe obliczenia.

Modyfikacja gaźnika
Przyszło mi jeszcze coś do głowy, przy jeździe CC 700 na gazie, występuje na początku tzw. „dziura w obrotach” dopiero powyżej tej granicy silnik bardzo ładnie się „wkręca”, tutaj dobrym rozwiązaniem (gaźnik FOS lub WEBER) byłoby tak przerobienie przepustnic, (są dwie) aby otwierały się jednocześnie, silnik stałby się bardziej dynamiczny i wcale nie oznaczałoby to zwiększenie zużycia gazu. Problem pojawiłby się natomiast przy zasilaniu paliwem,prawdopodobnie byłby problem z utrzymaniem biegu jałowego.

Modyfikacja kanału dolotowego
W CC 700 można również wpłynąć na poprawę dynamiki samochodu poprzez modyfikację długości kanału dolotowego ( standardowy ma 33cm), tylko że nie można dobierać go „na oko”, spowoduje to najczęściej pogorszenie charakterystyki silnika, moment obrotowy albo przesunie się „w dół” albo „w górę”, ważna jest również średnica przewodu i jego chropowatość.Maksymalny moment obrotowy wystepuje dla CC 700 przy 3000 obr/min, więc aby podnieść moment w przy tych obrotach należałoby zastosować kanał o długości 91cm, jednak lepiej byłoby aby moment przesunąć trochę w „górę” wtedy silnik byłby bardziej elastyczny.Tylko nie wiem jaka powinna być średnica przewodu. Wartość 91cm została obliczona ze wzoru D=2750/n gdzie n-ilość obr/min.Testowałem silnik z przewodem 10cm, silnik był „mułowaty” w dolnym zakresie obrotów, dopiero przy wysokich silnik nabierał dynamiki. Ztąd wniosek że im krótszy przewód tym moment obrotowy przesuwa się na wyższe obroty silnika.

Dodatkowo można zastanowić się nad możliwością „fazowania” wałka rozrządu, warto jednak zaznaczyć że jednoczesna zmiana długości kanału dolotowego oraz „fazowanie” wałka rozrządu, przy braku doświadczenia, możne (chociaż nie musi) zepsuć charakterystykę silnika, jednak zestrojenie wielu parametrów na chamowani może dać naprawdę ciekawe efekty.

Fazowanie wałka rozrządu
Sprawa jest prosta, należy zdemontować zderzak przedni,koło pasowe,pokrywę rozrządu.Gdy już jest wszystko na wierzchu,należy odkręcić 4 śruby mocowania koła zębatego do wałka rozrządu, cały rozrząd należy zdjąć i należy rozwiercić otwory (jak na rysunku) 1 mm (to ok. 4 stopnie).Następnie należy wszystko zamontować PAMIĘTAJĄC O TAKIM SAMYM USTAWIENIU ROZRZĄDU JAK BYŁ.Następnie należy wałek rozrządu przesunć względem nieruchomego wału korbowego w lewo o wartość rozwiercenia, następnie należy koło zębate przykręcić do wałka rozrządu..Warto dodać że taką operację można wykonać przy okazji wymiany rozrządu. Przypuszczam że należałoby w takim przypadku dodatkowo zrobić kortektę ustawienia zapłonu.Co dzięki takiej operacji można uzyskać? Moment obrotowy (czyli przyśpieszenie) wzrasta, samochód będzie bardzo ładnie przyśpieszał ale spadnie moc silnika, to oznacza nic innego jak mniejszą prędkość maksymalną.Po takiej przeróbce silnik jest idealny na miasto.Można oczywiście wałek przestawić w drugą stronę, ale wtedy spadnie przyśpieszenie a wzrośnie prędkość maksymalna.Podsumowując, ustawienie wałka daje pewne możliwośći, jednak sposób ustawienaia zależy od sposobu eksploatacji samochodu.

Obrotomierz
Zastanawiam się jak zamontować obrotomierz z CC Sporting do CC 700. Po co mi to? W seryjnym silniku maksymalny moment obrotowy przypada na 3000obr/min,więc aby uzyskać duże przyśpieszenie praktycznie nie ma sensu „kręcić” silnikiem powyżej tych obrotów, wystarczy biegi zmieniać przy maksymalnej wartosci momentu obrotowego, jeżeli oczywiście ktoś lubi ostrą jazdę cc 700 .Jeżeli silnik został poddany przeróbkom wówczas moment obrotowy na pewno się przesunie (w „górę” lub w „dół”)i wtedy należy doświadczalnie ustalić przy jakich obrotach silnika samochód posiada największe przyśpieszenie.Cała operacja przełożenia zegarów nie jest trudna,problem pojawia się przy przeskalowaniu obrotomierza,ponieważ silnik CC Sporting jest czterocylindrowy, a CC 700 dwucylindrowy,więc obroty zasze byłyby pokazywane dwa razy większe. Więcej informacji tutaj

Wydech
Zawsze chciałem aby moja „siedemsetka” fajnie „buczała”,jednak zmontowanie sportowego tłumika w CC 700 rozczarowuje,dźwięk nie jest taki jak być powinien a to wszystko przez sposób pracy silnika i liczbę cylindrów.Dlatego zamiast końcowego tłumika wspawałem tłumik od dużego FIATA 125p,to taki tłumik w kształcie walca. Pora przyszła na testy, przy niskich obrotach silnik zachowywał się normalnie,ale przy wyższych obrotach dało się wyczuć lepszą dynamikę.Natomist co do barwy dzwięku,da się ją zaakceptować,ale za rewelacyjny to nie jest, może w CC 900 byłoby lepiej?

Świece zapłonowe
Świece zapłonowe na jakich obecnie jeżdżę to ISKRA FE65PRS, świece oceniam jako naprawdę dobre do tego typu silnika (zresztą są polecane przez producenta samochodu).Samochód bardzo dobrze pracuje na tych świecach, zarówno na benzynie jak i na gazie.Odstęp pomiędzy elektrodami wg.producenta samochodu, powinien wynosić 0,7-0,8mm dla zwykłego gaźnika, natomiast na gaźnika elektronicznego Aisan 0,85-0,95mm. Ja mam przerwę ustawioną na 0,7mm.
Po zakupie świec warto sprawdzić czy odległość między elektrodami jest rzeczywiście taka jak zalecana, ponieważ często zdarza się że odstępy między elektrodami różnią się minimalnie i wtedy należy odstęp skorygować, jeżeli chcemy poprawić równomierność pracy silnika.
Czytałem różne teorie na temat odstępu między elektrodami świec np.jest taka że im większy odstęp, tym dłuższa iskra, co za tym idzie lepsze spalanie, tylko należy zwócić uwagę że że wtedy, może nastąpić efekt „wypadania zapłonów”, jeżeli instalacja zapłonowa jest zaniedbana (wyeksploatowane przewody zapłonowe i świece).Natomiast przy mniejszej przerwie energia iskry zapłonowej jest mocniejsza, co ma duże znaczenie w przypadku eksploatacji silnika na gazie.Ja ustaliłem na podstawie swoich doświadczeń że dla mojego silnika najlepsza jest szczelina między elektrodami 0,7mm.
Świece które miałem w swoim samochodzie to świce firmy NGK o symbolu BP6ES (zalecane BPR6ES), to co zauważyłem to lepsza dynamika samochodu, zużycia gazu i paliwa nie testowałem dla tych świec.
Założyłem również świece firmy BOSCH SUPER o symbolu W8DTC (trzyelektrodowe), testy robiłem na benzynie,to co zuważyłem to wyrażnie wyższe obroty biegu jałowego, nie wiem jak by się zachowały te świece na gazie(do jazdy na gazie zaleca się świece jednoelektrodowe).

About author

Related Articles