Parametry wpływające na zużycie paliwa przez silnik spalinowy

Myślę że można podzielić je na dwa rodzaje:
a).Parametry podstawowe(zależne od danego pojazdu),
b).Parametry dodatkowe(zależne od człowieka).

Parametry podstawowe,czyli elementy wpływające na zużycie paliwa przez silnik.

1).Sprawny układ zapłonowy-czyli świece i przewody zapłonowe,czasami wydaje się przy wstępnych oględzinach że wszystko jest o.k, jednak przewody mogą mieć przebicia do masy pojazdu a świece zapłonowe, chociaż wydają się dobre, to jednak po ponad 10 tyś.km nadają się do wymiany,silnik pracuje nierówno,gaśnie i zużywa więcej paliwa.
2).Filtr powietrza-powinno się sprawdzać jego czystość,szczególnie latem gdy powietrze jest bardziej zapylone.Brudny filtr powoduje większe opory przy napełnianiu cylindra,co za tym idzie spadek mocy.Pozatym w przypadku gaźnika,wiecej paliwa zostaje wysysane do silnika.
3).Zawieszenie pojazdu, a więc geometria zawieszenia(zbieżność kół itd.).
4).Ciśnienie w kołach,może to banał ale przy małym ciśnieniu zwiększają się opory toczenia pojazdu.
5).Szerokość opon-im szersze opony tym większe zużycie paliwa,spowodowane jest to większymi oporami toczenia.
6).Jakość paliwa-tanie nie zawsze znaczy dobre.Przy zalaniu „podejrzanego” paliwa następuje spadek mocy silnika i zwiększenie zużycia silnika i samego paliwa,także oszczędność jest tylko pozorna.
7).Bagażnik dachowy-jeżeli jest niepotrzebny należy go zdemontować,ponieważ powoduje większe opory powietrza.Dodatkowym elementem są różnego rodzaju „kosmicze”spojlery które na pewno przy codziennej jeździe nie poprawią areodynamiki samochodu.
8).Jazda z otwartymi oknami.Otwarte okna powodują zawirowania powietrza,dobrym rozwiązaniem są plastikowe owiewki szyb bocznych.
9).Układ hamulcowy i łożyska kół-wystarczy podnieść jeden bok samochodu i spawdzić czy koła obracają się swobodnie,jeżeli wystepują opory należy sprawdzić klocki,szczęki,cylinderki hamulcowe lub łożyska.Czasami po skończonej jeździe wystarczy dotknąć na każdym kole jednej ze śrub,jeżeli jest gorąca,będzie to oznaczało że coś jest nie tak.
10).Jazda z włączonymi światłami powoduje również zwiększone zużycie paliwa,ponieważ alternator wytwrza wtedy więcej prądu.
11).Klimatyzacja-zabiera silnikowi ok. 2KM mocy i…trochę paliwa.
12).Rodzaj oleju-nowoczesne oleje syntetyczne pozwalają na zaoszczędzenie do 5% paliwa,dzieje się to poprzez zmniejszenie oporów wewnątrz silnika ,olej syntetyczy ale przekładniowy zaleca się również do skrzynki biegów.UWAGA,do silników starych i eksploatowanych na oleju mineralnym nie zaleca się lania olejów syntetycznych ze względu na niebiezpieczeństwo wypłukania nagarów(spadek ciśnienia sprężania)i rozszczelnienia silnika(rozpuszczenie uszczelek).
13).Temeratura silnika-zarówno przegrzanie silnika jak i jego wychłodzenie wpływa nie tylko na gorsze smarowanie silnika ale i na zużycie paliwa,dlatego właśnie zimą silniki więcej zużywają paliwa.Ustalono doświadczalnie że optymalną temperaturą dla silnika jest 90 stopni C.

Parametry dodatkowe,czyli wpływ jazdy kierowcy na zużycie paliwa.

1).Gwałtowne przyśpiesznie i hamowanie na przemian,wpływa nie tylko na zwiększenie zużycia paliwa przez silnik, ale powoduje szybsze zużycie silnika i układu przeniesienia napędu.
2).Długotrwałe stanie w „korku” z pracującym silnikiem.
3).Rozgrzewanie silnika na postoju przed jazdą,powinno się raczej uruchomić silnik i jechać,unikając jednocześnie gwałtownych przyśpieszeń.
4).Zmiana biegów-biegi powinny być zmieniane stopniowo na coraz wyższe,dzięki czemu zmniejsza się ilość cykli napełnień cylindra i silnik mniej zużywa paliwa.Jenak nie ma sensu np.przy 40km/h,włączać biegu 4 lub 5,ponieważ powoduje to zwiększnie obciążeń ukłądu korbowo-tłokowego.
5).Dodatkowe obciążenie samochodu,należy przejrzeć to co jest wsamochodzie i usunąć to co jest zbędne,ponieważ im lżejszy samochód tym mniej „pali”.Znam ludzi którzy mają zbędnego obciążenia po 20 kg,tylko po co to wozić?

Co można jeszcze poprawić

Dlasze zmiejszenie zużycia paliwa wymaga ingerencji w silnik,czyli należałoby zająć się głowicą,zaworami,korbowodami,gaźnikiem lub układem wtryskowym.Dodatkowo należałoby wyważyć układ korowo-tłowowy,koło zamachowe.
Gdzieś wyczytałem w sieci że w konkursie oszczędnej jazdy, CINQECENTO 700 zużyło 2,85l/100km benzyny,ale nie wiem w jakim cyklu.Jednak sam wynik jest ciekawy.

About author

Related Articles