Zasilanie gazowe w Cinquecento 700

Długo się zastanawiałem nad założeniem gazu w moim „cieniaku”,wszyscy mi odradzali,dlatego że się nie opłaca”chyba chce jeździć za darmo”, albo że nie będzie już całkiem czym „przycisnąć”.Mimo wszystko założyłem,zanim przejdę do wrażeń z jazdy po „zagazowaniu”,przedstawię kilka szczegółów technicznych dotyczących mojej instalacji gazowej.

Reduktor Lovtec
Wielozawór Tomasetto
Zbiornik Toroidalny-Stako 34l
Zawór gazowy Lovtec
Wielozwór Tomasetto
Obudowa wielozaworu Tomasetto
Zawór tankowania Tomasetto

Ważnym elementem w instalacji gazowej jest mieszalnik(mikser), jest to najczęściej aluminiowa rurka z otworami, montowana wewnątrz przewodu doprowadzającego powietrze do gaźnika lub układu wtryskowego,czasami ma inny kształt gdy jest wmontowana w układ wtryskowy.Prawidłowy dobór tego elementu wpływa nie tylko na zużycie gazu przez silnik, ale i na moc, myślę że w moim samochodzie jest on dobrany prawidłowo.Warto zaznaczyć że zastosowanie mieszalnika w przewodzie dolotowym w autach gaźnikowych,powoduje zwiększenie zużycia benzyny(przy eksploatacji na benzynie),spowodowane jest to przez przewężenie w kanale dolotowym,spowodowanym wspomnianym już mieszlnikiem.W moim przypadku jest to ok.0,5l/100km.

Zużycie gazu przejawia się następująco:
Okres letni- w ruchu pozamiejskim przy prędkości 80km/h zyżycie gazu wynosi 6l/100km.
Okres zimowy-w ruchu miejskim zużycie gazu wynosi 8l/100km(po zamontowaniu magnetyzerów 7,5l/100km).

Pierwsze wrażenia z jazdy i usprawnienia
Spodziewałem się że silnik będzie bardziej”zamulony”,dało się jednak jeździć.Po kilu tysiącach przejechanych kilometrów postanowiłem popracować nad poprawą dynamiki samochodu, bez zbytniego wzrostu zużycia gazu.To od czego zacząłem to odpięcie termostatu(znajduje się pod wkładem filtru powietrza)od klapki która otwiera dopływ zimnego powietrza do silnika po nagrzaniu się silnika.Takie roziązanie daje efekt, ale przy zasilaniu benzyną, na zasilaniu gazem się nie sprawdza,efekt jest taki że po nagrzaniu silnika dostaje się ciepłe powietrze i następuje spadek mocy, a co za tym idzie zwiększa się zużycie gazu(trzeba bardziej naciskać pedał gazu).Dlatego lepiej jest aby silnik ciągle zasysał zimne powietrze(więcej informacji znajdziesz TU).Po tych poprawkach silnik już się nie dusił i poprawiła się jego dynamika.Mogłem wtedy zmniejszyć ilość gazu aż o 1/4 obrotu śruby regulacyjnej(znajduje się na przewodzie pomiędzy reduktorem a mieszalnikiem).UWAGA!Nie należy bardzo zubażać mieszanki gazowo-powietrznej,ponieważ podnosi to temperaturę w komorze spalania, która i tak jest wyższa niż na benzynie, ponieważ propan-butan ma liczbę oktanową 100 a benzyna np. 94(to właśnie temperatura oddziałuje na wypalanie zaworów i gniazd zaworowych). Dlatego raczej niemożliwe jest uzyskanie spalania gazu równego spalanej benzyny,chyba że jest to instalacja 3 lub 4 generacji z wtryskiem gazu.Wracając do tematu, świece mam standardowe, silnik pracuje na nich bezproblemowo, z rozruchem też problemów nie ma.Zalecałbym stosowanie typowych świec jednoelektrodowych do jazdy na benzynie,ponieważ równie dobrze sprawują się przy zasilaniu gazowym. Na rozruch silnika zimnego mam sposób, zawsze się sprawdza(przynajmniej u mnie), wyciągam cięgno ssania, włączam rozrusznik i kręcę nim ok.2sek. później wciskam do około połowy pedał gazu, silnik bezproblemowo zapala. Drugim sposobem jest po prostu wciśnięcie pedału gazu do oporu i przekręcenie kluczyka, też problemu z rozruchem zimnego silnika nie ma.Raczej nie używam przycisku z dodatkowym wtryskiem gazu, u mnie się nie sprawdza.Rozruch silnika rozgrzanego jest o wiele prostrzy,należy właczyć rozrusznik na ok.2-3sek. a następnie wcisnąć lekko pedał gazu.Nie zalecam wciskania pedału gazu, zanim rozrusznik zacznie działać, ponieważ prowadzi to do strzłów gazu w układzie dolotowym.Dodatkowym elementem w mojej instalacji gazowej są magnetyzery(własnej konstrukcji), zdanie na ich temat mam neutralne,jeżeli mają wpływ na moc silnika i zużycie gazu, to jest on minimalny,poprawa parametrów chociaż jest minimalna, to jednak zauważalna.Zauważyłem również że samochód ma lepszą dynamikę po spaleniu pewnej ilości gazu, niż na pełnym zbiorniku, być może ma to związek z ciśnieniem gazu.Ważnym elementem wpływającym na zużycie gazu jest filtr powietrza,jeżeli jest bardzo zanieczyszczony należy go wymienić.Kolejnym ważnym elementem wpływającym na zużycie gazu przez silnik,dynamikę,łatwość rozruchu jest NIENAGANNY stan układu zapłonowego,głównie chodzi tu o świece zapłonowe i przewody.Można poprawność działania tych elementów sprawdzić w prosty sposób, należy wykręcić świece zapłonowe,jeżeli na świecach znajduje się szarawy nalot,to wszystko jest o.k,natomist jeżeli świece(lub jedna z nich) jest zaolejona,wypalona itp. należy ją wymienić(najlepiej jednak cały komplet!).Niewłaściwy wygląd świec może rónież świadczyć o złym stanie technicznym silnika.Jeżeli świece wyglądają dobrze,to należy je oczyścić z nagaru szczotką drucianą,następnie można je dodatkowo wypalić nad palnikiem kuchenki gazowej oraz dodatkowo wysponując sczelinomierzem należy wyregulować odstęp pomiędzy elektrodami świecy(zależnie od typu śilnika i świec ok.0,6-1,0mm ), u mnie jest 0,7mm. Natomist co do przewodów zapłonowych to po otwaciu maski samochodu nocą,należy zobserować czy przy przewodach zaponowych nie występuje iskrzenie,może to świadczyć o przebiciu do masy pojazdu.Jeżeli dysponujemy mulimetrem to można sprawdzić rezystancję przewodów czy dla wszystkich jest taka sama.
Po tych wszyskich”usprawnienich” mój „cienki” ma dynamikę bardzo zbliżoną do dynamiki przy jeździe na benzynie. Są to oczywiście amatorskie usprawnienia i warto je poprzeć fachową regulacją w ASO, gdzie sprawdzą nam również szczelność całej instalacji, ponieważ nieszczelności chociaż pośrednio, ale mają wpływ na to ile km. da się zrobić na jednym zbiorniku.

Wady
1)Mniejsza dynamika i moc niż na benzynie(w moim przypadu nieznacza ale jednak jest)
2)Praktycznie brak bagażnika(koło zapasowe leży na wierzchu)
3)Wyższa opłata za przegląd techniczny
Czy się opłacało? Myślę że tak,koszt instalacji gazowej (montowana w lipcu) już mi sie zwrócił,dzięki temu mogę jeździć jeszcze taniej .

Opłacalność instalacji gazowej można sprawdzić korzystając z kalkulatora dostępnego np. na stronie www.gaspol.pl

About author

Related Articles