Toyota Corolla WRC

Mimo, że firma Toyota wycofała się z finansowania teamu fabrycznego w mistrzostwach świata, model Corolla WRC wciąż jest groźnym rywalem dla wielu młodszych konstrukcji. Zaletą tego samochodu są stosunkowo niewielkie koszty utrzymania (jak na samochód klasy WRC). Nareszcie! Po dwoch latach nieobecnosci fabrycznego zespoly Toyoty rajdowych trasach, podczs rajdu 1000 jezior (Neste Rally Finland), dziesiatej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Swiata ’97, team zaprezentowal swoja nowa bron, rajdowa Corolle WRC.
Prace nad samochodem rozpoczeto w lutym 1996 roku. Pierwsza jazda probna odbyla sie rok pozniej. Nowa rajdowka powstala na bazie seryjnej Corolli G6, wiec posiada jej nadwozie po znacznych modyfikacjach. Zgodnie z regulaminem kategorii World Rally Car (WRC) zmieniono ksztalt spoilerow i blotnikow, zmieniono rozstaw osi i kol, zamocowano dodatkowe wzmocnienia i elementy usztywniajace. To nie wsystkie elementy odrozniajace pojazd od wersji drogowej.
Corolla to pierwsze auto Toyoty projektowane z mysla o rajdach. Jest to tez pierwszy samochod w mistrzostwach swiata z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Wedlog konstruktorow w nowym aucie polaczono najnowsze technologie w zakresie elektroniki z zaletami samochodu rajdowego. Glowne atuty Corolli to: niewielkie wymiary zewnetrzne (4100x1770x1365mm), duza moc i latwa (a zatem szybka) obsluga serwisowa.
Nowe auto jest najmlodszym dzieckiem Toyota Team Europe (TTE). Nie znaczy to jednak, ze nie ma nic wspolnego ze swoja poprzedniczka Toyota Celika GT-4. Ma z niej to, co najlepsze czyli zmodernizowana jednostke napedowa spelniajaca teraz wymogi regulaminu WRC.
Motor, o symbolu 3S-GTE, to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka napedowa o pojemnosci 1972,3cm3. Moc wyposazonego w turbosprezarke Toyota CT20, intercooler, chlodnice wody oraz oleju silnika w wynosi (oficjalnie) 299 KM przy 5700 obr/min i maksymalny moment obrotowy 510 Nm przy 4000 obr/min.
Na konferencji prasowej w Jyvaskyla Ove Andersson podkreslal, ze przy projektowaniu nowego auta duzo uwagi poswiecono aerodynamice, rozkladowi mas i wlasciwosciom jezdnym. Didier Auriol, testujacy Corolle, stwierdzil, ze prowadzi sie ja niezwykle latwo. Auto nie ma tez cech typowych dla samochodow o tak malych wymiarach.
Rozklad mas wynosi 54,6% przod i 45,4% tyl pozwala utrzymac duza stabilnosc podczas jazdy. Sytuacje polepsza jeszcze dobrze zestrojone zawieszenie, ktore umozliwia dostosowanie rozstawu kol do waronkow podrozowania.
Wykorzystywana juz wczesniej Skrzynia biegow X-trac ma 6 przelozen zmienianych za pomoca joysticka umieszczonego na kolumnie kierownicy – to absolutna rewelacja.
Za sprawne wytracanie predkosci odpowiedzialne sa wentylowane tarcze hamulcowe. W pojezdzie zastosowano centralny mechanizm o stalym przelozeniu i sprzeglo wiskotyczne, ktore steruje przenoszeniem momentu obrotowego na tylny most. W dojechaniu do mety odcinka specjalnego pomaga 80-litrowy zbiornik paliwa.
Kierowca fabrycznym nr 1 TTE jest Francuz Didier Auriol, a jego partnerami w rajdach konczacych sezon ’97 beda Marcus Gronholm, Andrea Aghini, Neal Bates i Yoto Fujimoto.
W rajdzie 1000 jezior, pierwszym w jakim wystartowala Corolla WRC auto nie spisalo sie najlepiej (awaria pompy paliwowej w samochodzie Gronholma i defekty w rajdowce prowadzonej przez Auriola). Ove Anderson zapewnia jednak, ze pojazd przygotowany przez jego zespol bedzie coraz lepszy i juz wkrotce wygra.
Nastepny start tez nie wypadl najlepiej. W 22. Rajdzie Indonezji na OS 11 Didier Auriol (pilot: Denis Giraudet) musial zaparkowac swoja Corolle z powodu awarii instalacji elektrycznej. Neal Gates, jego kolega z teamu, wycofal sie z rajdu na OS 8 z tego samego powodu.
Na 39. Rajdzie San Remo belgijska zaloga Freddy Loix/Sven Smeets zajela piata lokate mimo prowadzenia na odcinkach 4-8, poniewaz miala klopoty z przeniesieniem napedu (zdarzalo sie, ze jechali z napedzana jedna osia). Francuski zespol Didier Auriol/Denis Giraudet w tym samym rajdzie zajal osma pozycje w „generalce” (mieli problemy z elektronika). Obydwaj prowadzili Toyoty Corolle WRC.
Zaloga Carlos Sainz i Louis Moya wygrala pierwszy rajd sezonu 1998 – Rajd Monte Carlo.

About author

Related Articles