Toyota Corolla Verso

Prezentując nową linie Corolli 9 Generacji, Toyota postanowiła poszerzyć tradycyjny już wachlarz odmian nadwozia (hatchback, sedan, wagon) o nowoczesny samochód typu van. Rosnące zainteresowanie pojazdami wielofunkcyjnymi, doskonała opinia o Corolli, a także doświadczenie firmy w zakresie budowania tego typu aut – te czynniki stanowiły w dużym stopniu motywacje do stworzenia Corolli Verso.

Konkurencja segmencie kompaktowych minivanów jest coraz większa, ale Toyota podobnie jak w innych zresztą kategoriach, stanowi dla wielu nabywców klasę samą dla siebie. Dlatego też nową Corollę Verso możemy nazwać jedyną w swoim rodzaju: czy znajdziecie Państwo inny samochód w tej grupie, w którym tak umiejętnie połączono by funkcjonalność, doskonałość techniczną, z niezawodnością i trwałością?

Nadwozie Corolli Verso opracowało centrum stylistyczne Toyoty z Nagoi. Trzeba przyznać, że twórcy mogą być dumni ze swego dzieła. Nowoczesna, inspirująca linia nadwozia, doskonale współgra z funkcjonalnym, przestronnym wnętrzem. Każdy detal został opracowany pod kątem walorów, zarówno użytkowych jak i estetycznych. Efekt jest imponujący: funkcjonalność, jakość i smak z jakim stworzono nowego minivana Toyoty czyni ten pojazd znakomitym towarzyszem dalekich podróży.

Nową Corollę opracowano tak aby dążność do perfekcji wyrażała się w każdym szczególe. Przestronność nadwozia uzyskano dzięki dużemu rozstawowi osi, oraz modularnej koncepcji aranżacji wnętrza. Tylni rząd siedzeń składa się z trzech oddzielnych foteli, które można składać, przesuwać lub wyjmować z pojazdu. Co więcej, rozwiązanie to umożliwia montaż podwójnego fotelika dla dzieci. Na funkcjonalność wnętrza wpływa też możliwość korzystania z 22 schowków o łącznej pojemności 56 l. Nisko, jak na pojazd typu van poprowadzona linia podłogi, pozwoliła maksymalnie obniżyć środek ciężkości pojazdu. Wraz z szerokim rozstawem kół, rozwiązanie to ma to istotny wpływ na stabilność auta i przyjemność prowadzenia.

Corolla Verso to wyjątkowo bezpieczne auto. Mając na uwadze funkcję rodzinną jaką spełnia ten samochód, konstruktorzy zadbali o najwyższy poziom ochrony kierowcy i pasażerów. Podobnie jak inne Toyoty, także Corolla Verso charakteryzuje się doskonałą odpornością na kolizje. Strefy kontrolowanego zgniotu z tyłu i z przodu, sztywne słupki, oraz wzmocnienia boczne, zmniejszają deformację kabiny spowodowane uderzeniem i tym samym redukują zagrożenie dla znajdujących się w niej osób. Kierowcę chronią także bezpieczne pedały, łamiące się podczas zderzenia, które minimalizują ryzyko urazu stóp.

Przednie fotele skonstruowano z zastosowaniem koncepcji ograniczającej ryzyko urazu karku (WIL), oraz wyposażono w pasy bezpieczeństwa, z napinaczami i ogranicznikami napięcia, współpracujące z czołowymi i bocznymi (standard w wersji SOL) poduszkami powietrznymi SRS.

Nowa Corolla Verso może być wyposażona w jedną z trzech nowoczesnych jednostek napędowych. Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężny, wyróżniają się najwyższym poziomem zaawansowania technicznego, co wprost przekłada się korzystny poziom relacji pomiędzy mocą i zużyciem paliwa.

Silniki 1.6VVT-i oraz 1.8VVT-i to znakomite jednostki benzynowe, wyposażone w system zmiennych faz rozrządu. Dysponujący mocą 135 KM i momentem obrotowym 170 Nm przy 4200 obr/min silnik 1.8VVT-i, może współpracować zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią przekładniową. Osiągi tej wersji porównywalne są z autami sportowymi. Corolla z przekładnią manualną, uzyskuje prędkość 100 km/h już po 9,9 sek., zaś samochód wyposażony w skrzynie automatyczną osiąga „setkę” niecałą sekundę później. Prędkość maksymalna pojazdu to 185 km/h, a relatywnie niskie, średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l/100 km. Silnik 1.6 VVT-i to jednostka dysponująca mocą 110 KM, oraz momentem obrotowym 150 Nm przy 4800 obr/min. Samochód wyposażony w ten silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką (0-100km/h w 11,4 sek) oraz niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Ukłonem w stronę środowiska naturalnego jest poziom emisji spalin, spełniający normę Euro IV, która zacznie obowiązywać dopiero w 2005r.

Corolla Verso dostępna jest także z silnikiem wysokoprężnym D-4D. Dwulitrowy turbodiesel zalicza się do grupy najnowocześniejszych jednostek napędowych na świecie. Wysoka kultura pracy, moc 90 KM przy 4000 obr./min, oraz moment obrotowy 215 Nm uzyskiwany w przedziale 2200 – 2400 obr./min zapewnia doskonałe osiągi i pozwala w pełni rozkoszować się jazdą.
Przyjemność jaką sprawia podróżowanie Corollą Verso, jest efektem dostosowania parametrów układu jezdnego do osiągów nowoczesnych, mocnych silników. Zawieszenie kompaktowej Toyoty to kolumny McPhersona z przodu, oraz belka skrętna z tyłu. Odpowiednio zestopniowana twardość elementów resorujących pozwala uzyskać idealny kompromis pomiędzy komfortem jazdy a stabilnością podczas jazdy po łuku z dużymi prędkościami. Doskonałe hamulce, wyposażone standardowo w system ABS, z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) charakteryzują się dużą skutecznością i zapewniają bezpieczeństwo w sytuacjach ekstremalnych. W opcji, dostępnej w wersji z silnikiem 1,8 VVT-i i skrzynią automatyczną znajdziemy dodatkowo za dopłatą układy: BA, VSC, TRC.

About author

Related Articles