Skoda Fabia WRC

Nowe dziecko na rajdowych trasach od naszych południowych sąsiadów Czechów. Skoda Fabia WRC. Jak narazie jest najkrótszym autem WRC. Zobaczymy jak bedzie sie spisywał na rajdowych trasach. Po czterech latach startów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Swiata zespól fabryczny Škoda Motorsport zamierza zmienic samochód. Doswiadczenia zdobyte w udoskonalaniu Škody Octavia WRC zostaly wykorzystane do przygotowania rajdowego auta najnowszej generacji – Škody Fabia WRC.

Modelem wyjsciowym dla Škody Fabia WRC jest Škoda Fabia RS, której seryjna produkcja rozpoczela sie w kwietniu 2003 roku. Obydwa samochody mialy swoja swiatowa premiere w marcu tego roku, podczas miedzynarodowego salonu samochodowego w Genewie.

Szkielet nadwozia Škody Fabia WRC oraz Škody Fabia RS jest identyczny. Konstruktorzy Škody Fabia RS najwiekszy nacisk polozyli na odpowiednie wywazenie karoserii, zaopatrujac ja w tzw. klatke bezpieczenstwa. Czesc podlogowa rajdowego modelu zostala juz jednak skonstruowana, tak by byla mozliwosc zabudowania elementów przeniesienia napedu 4×4. Zbiorniki paliwa pozostaly w takim samym miejscu, jak w aucie seryjnym, lecz do rajdów ich pojemnosc zostala powiekszona dwukrotnie, a wiec do 90 litrów. Szerokosc rajdowego egzemplarza wynosi 1770 mm.

Wszystkie elementy aerodynamiczne Škody Fabia WRC, a wiec m.in. przedni zderzak i tylny spojler, w porównaniu z autem seryjnym zasadniczo zmieniono. Oba zderzaki zostaly wykonane z lekkich tworzyw sztucznych.

Szyby auta (przednia, tylna i boczne w drzwiach) maja takie same wymiary, jak w modelu seryjnym. Róznica jest jednak w przypadku pojazdu rajdowego zoptymalizowanie ich masy. Dodatkowo szyby (przednia, tylna oraz boczne w przednich drzwiach) sa ogrzewane, co umozliwia kierowcy bezpieczna jazde nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych.

Wyjsciowa jednostka napedowa dla samochodów rajdowych Škoda WRC jest znany koncernowy silnik 1.8 20V Turbo. Nowa Škoda Fabia WRC zostala wyposazona w zmodernizowana jednostke napedowa, której dzialanie sprawdzono juz wczesniej w Škodzie Octavia WRC EVO3. Jest to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemnosci skokowej 1999 cm3. Moc zmodernizowanej na potrzeby auta WRC jednostki wynosi 220 kW/300 KM. Waznym elementem jest takze zastosowanie w niej systemu ALS (Anti Lag System), który eliminuje tzw. turboefekt, a wiec skraca okres reakcji silnika na zmiane polozenia pedalu przyspiesznika. Elektroniczna jednostka sterujaca spelnia w tym samochodzie o wiele wiecej funkcji niz w samochodzie seryjnym, jak chociazby przekazywanie informacji o pracy silnika na granicy maksymalnych, a jednoczesnie bezpiecznych i niezagrazajacych jego uszkodzeniu osiagów. Wszystkie te procesy ulegaja zmianie w milisekundach.

Istotnym elementem ukladu zawieszenia rajdowego samochodu sa indywidualnie regulowane amortyzatory, których charakterystyka moze byc dobierana w zaleznosci od rodzaju nawierzchni trasy, po której odbywa sie jazda. W zaleznosci od rajdu w Škodzie Fabia WRC stosuje sie trzy rozmiary kól z obreczami z metali lekkich: 8,0 J x 18″ (rajdy asfaltowe), 7,0 J x 15″ (rajdy szutrowe) oraz 5,5 J x 16″ (rajdy w sniegu). Podczas kazdego rajdu dobierane sa odpowiednie desenie bieznika oraz sklad mieszanki ogumienia, dostarczane zespolowi Škoda Motorsport przez francuskiego producenta Michelin.

Wyposazenie wnetrza nowego samochodu rajdowego opracowano przede wszystkim pod katem maksymalnej funkcjonalnosci. Deska rozdzielcza, choc ksztaltem przypomina te z modelu seryjnego, zostala wykonana z ekstremalnie lekkich materialów. Wszystkie urzadzenia sterownicze zostaly tak umieszczone w samochodzie, aby byly dostepne dla kazdego z czlonków dwuosobowej zalogi. W miejscu typowego srodkowego panelu umieszczono szereg kontrolek i przelaczników, umozliwiajacych pilotowi utrzymywanie pracy silnika i jego podzespolów w pelni pod kontrola oraz przekazujacych informacje w przypadku przekroczenia dopuszczalnych limitów.

Jednym z podstawowym elementów specjalistycznego wyposazenia Škody Fabia WRC jest takze cieklokrystaliczny monitor, na którym widnieja informacje o aktualnej predkosci auta i optymalnych obrotach silnika na danym przelozeniu skrzyni biegów. Kierowca samochodu ma wiec dostep do takich samych informacji, jakie uzyskuje pilot, tyle ze sa one przekazywane w formie cyfrowej lub graficznej za pomoca wyswietlacza cieklokrystalicznego. Równie waznym elementem wyposazenia nowego samochodu rajdowego Škody jest system nawigacji z komputerem, za pomoca którego pilot otrzymuje informacje o trasie, czasie, rezerwie paliwa itd.

Zgodnie z przepisami bezpieczenstwa samochód wyposazony jest w tzw. klatke bezpieczenstwa, centralny wylacznik akumulatora i system przeciwpozarowy, sterowany elektrycznie. Dopelnienie stanowia system komunikacji wewnetrznej pomiedzy kierowca a pilotem, a takze radiostacja, zapewniajaca stala lacznosc z kierownictwem zespolu oraz mechanikami. Zarówno kierowca, jak i pilot przypieci sa szesciopunktowymi pasami bezpieczenstwa.

Aktualnie trwaja intensywne przygotowania nowego samochodu do premierowego startu w eliminacjach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Swiata 2003. Pierwszy testowy egzemplarz Škody Fabia WRC ma juz za soba najciezsze testy na trasach asfaltowych i szutrowych. Tysiace kilometrów zaliczyli kierowcy testowi – byly mistrz swiata, Szwed, Kenneth Eriksson i wielokrotny mistrz Niemiec Matthias Kahle, a takze kierowcy fabryczni – Fin, Toni Gardemeister i byly mistrz swiata, Francuz, Didier Auriol.Škoda Fabia WRC – podstawowe dane techniczne

About author

Related Articles