Olej na zimę

Jeśli olej będzie niewłaściwie dobrany do naszego auta to spowoduje to przyspieszone zużycie silnika, pogorsza się osiągi i skróci się żywotność układu wydechowego. Na przykład olej zbyt lepki sprawia, że w niskich temperaturach smarowanie nie obejmie w pierwszych chwilach wszystkich części, które tego wymagają.

Idzie zima, więc olej powinien być raczej rzadki w naszym aucie. Klasa lepkości podawana jest na etykiecie produktu, jest ona zależna od temperatury otoczenia. Pierwszy parametr określa lepkość zimową np. 0W lub 5W im ta wartość jest mniejsza tym olej zachowuje większą płynność przy niskiej temperaturze. Drugi parametr np. W40 określa lepkość w wysokiej temperaturze. Dlatego najlepiej jest stosować taki olej, jaki zaleca producent auta, uwzględniając przy tym specyfikę silnika. Jeśli mieszkamy w rejonie gdzie mrozy bywają siarczyste to warto wybrać olej o lepszej płynności w niskich temperaturach np. 5W. Można tez zastosować olej 0 W ale wielu spec listów twierdzi, że w naszych realiach jest to przesada. Natomiast, jeśli lepkość letnia wynosi około 30W to oznacza, że przy mocno obciążonym silniku pojawia się ryzyko zatarcia, ponieważ może ulec zerwaniu film olejowy. Ważne też jest użycie wysokiej, jakości filtra olejowego, z wielu testów wynika, że SA ogromne różnicę, mimo ze producenci nie podają specyficznych parametrów.

About author

Related Articles