Moje przeróbki (tuning ) w „cienkim”

Zawsze chciałem aby mój cieniak mniej palił i lepiej jeździł,czy da się coś poprawić? Zrobić coś się da,na początek przedstawię kilka uwag.
Silnik w CC 700 jest rozwinięciem konstrukacyjnym silnika 126p BIS,chociaż się od niego różni min.układem olejenia,tu jest filtr oleju a w bisie filtr odśrodkowy,inny jest też wał korbowy,w bisie różnica wynosi 10mm.Takie same elementy to:pokrywa rozrządu,rozrząd,uszczelka pod głowicę i chyba głowica i kilka innych.Dlatego należy uważać czy np.kupowany wał na giełdzie do CC 700 nie jest przypakiem od bisa bo z wyglądu są bardzo do siebie podobne.Silnik w CC 700 nawiązje również do konstrukcji Fiata 126p i dlatego wiele elementów np.tłoki wykorzystuje się w tuningu silnika Fiat 126p,warto dodać że ŁAŃCUCH ROZRZĄDU z CC 700 idealanie pasuje do Fiata 126p i jest o wiele trwalszy od fabrycznego stosowanego w maluchu,czyli analogię konstrukcyjną można zauważyć.
To co ja zrobiłem(jeszcze na benzynie).
Przy okazji wymiany uszczelki pod głowicę,wypolerowałem kanały ssące,wydechowe,kolektor ssący,denka tłoków i komorę spalania.Głowica jest planowana 0,3 mm,wato dodać że takie planowanie nie wpływa na zwiekszenie mocy,o efektach można mówić dopiero przy przy planowaniu 0,8mm.Dodatkowo spasowałem kolektory wydechowe z głowicą. Sparawdziłem również czy jakaś uszczelka nie wystaje do kanału ssącego,gdzie wystawała wyrównałem papierem ściernym. Warto dodać że kanałów ssących nie powinno się polerować na „lustro”, ponieważ paliwo gorzej odparowuje.Najwięcej problemów robi uszczelka pomiędzy kolektorem ssącym a głowicą,często orginalna wystaje do środka.Robiłem testy z oryginalną i z przerobioną,okazuje się że na przerobionej zdecydowanie lepiej samochód przyspiesza.
Efekty
Samochód lepiej przyspiesza,zużycie benzyny spadło o 0,5l/100km.Natomiast minus tej operacji daje się odczuć zimą,ponieważ nagar nie ma się gdzie osadzać,nie nagrzewa głowicy, czego efektem jest max.80 stopni C na trasie w okresie letnim, a zimą trzeba przysłaniać chłodnicę aby silnik szybciej się nagrzewał.
To co zrobiłem( na gazie).
Przy takim typie zasilania mają znaczenie zupełnie inne parametry,polerowanie kanałów ssących nie ma większego sensu,dlatego że gaz jest podawany w fazie lotnej i nie musi parować,natomiast inne sposoby polerowania opisane wcześniej mają jak najbardziej sens,tym bardziej że w komorze spalania wytwarza się większa temperartura niż na benzynie, więc jej obiżenie za pomocą polerowania jest jak najbardziej sensowne.W przciwieństwie do benzyny,która „lubi” ciepłe powietrze podawane na początku rozruchu sinika (dopływ sterowany jest termostatem i paliwo lepiej paruje)a później zimne i najlepiej aby to powietrze dmuchało wprost do kanałów ssących, tak gaz „nie lubi” ciepłego powietrza,”lubi” zimne czały czas i oby nie dmuchało w prost do kanału ssącego,poniwaz silnik ma tendenceję do gąśniecia,co jest spowodowane spadkim podciśnienia w kanale ssącym , co powoduje również spadek mocy silnika.Jak duży wpływ ma pociśnienie na działanie silnika, można w prosty sposób sparawdzić,wystarczy odpiąć pokrywę filtra w czsie pracy silnika,silnik powinien spaść z obrotów.No ale do rzeczy,aby zwiększyć podciśnienie w kanale ssącym i zmniejszyć opory przepływu,rozebrałem cały dolot,wyczyściłem gumową rurę która łączy filtr powietrza z gaźnikiem(zanieczyszczeń była masa).Wypolerowałem mieszlnik(mikser)drobnym papierem ściernym.Sprawdziłem cały przewód od reduktora do mieszalnika i skrorygowałem krawędzie przy wlocie do śruby regualcyjnej(register) i przy rurce w kręcanej do mieszlnika, tak aby były łagodne przejścia.Pozatym poskręcałem i posprawdzałem opaski zaciskowe na przewodach układu ssącego i zablokowałem na stałe dopływ ciepłego powietrza do obudowy filtra powietrza,poprzez …włożenie do środka rury(skąd jest czerpane ciepłe powietrze)folii aluminiowej.Pozatym przygiąłem zaczepy mocowania pokrywy filtra powietrza,poniewż słabo trzymały i czasami odpinały się w czasie jazdy.Nadszedł czs na testy i…jak na ten samochód dynamika poprawiła się i to znacznie,samochód szedł lepiej (jak na benzynie ).Planuję jeszcze zwiększenie kata wyprzedzenia zapłonu z 10 stopni przed GMP do 14,zobaczymy co będzie się działo.Dodam że jest to zabieg jak najbardziej bezpieczny dla silnika i powodujący zwiekszenie jego mocy,ponieważ liczba oktanowa propanu-butanu jest powyżej 100,także nie ma obawy o wystąpienie ryzyka spalania stukowego,jednak…na benzynie może być problem.Dodam że w nowoczesnych instalacjach gazowych montowane są tzw.”wariatory”które to na gazie zwiększją kąt wyprzedzenia zapłonu.
Właśnie przestawiłem zapłon,polega to na wymontowaniu czujnika wału korbowego razem z uchwytem,rozwierceniu otworów mocujących czujnik i przesunięciu go bardziej w dół,otwory należy rozwiercioć o ok.1-3 mm.
Czujnik wału
Po takim zabiegu obroty silnika powinny się zwiększyć.Postanowiłem przetestować silnik,to co zauwazyłem to że silnik lepiej wkręca się w obroty a samochód lepiej przyśpiesza.Warto dodać że Cinqecento 700 z katalizatorem ma kąt wyprzedzenia zapłonu 14 stopni przed GMP więc jeżeli tam nie szkodzi i to na benzynie, to tym bardziej nie powinien zaszkodzić na gazie. Przy okazji zdejmowania głowicy,podebrałem trochę aluminium przy zaworach ssących,dzięki czemu więcej mieszanki dostaje się do cylindra,ponadto same zawory zostały dotarte,dzięki czemu zwiększyło się ciśnienie sprężania.
Planuję jeszcze przestawienie wałka rozrządu(tzw.przefazowanie),zobaczymy jakie będą efekty.Przy usprawniach takich jak opisałem,szczególnie przy zasilaniu gazowym należy pamiętać o nienagannym stanie świec oraz przewodów zapłonowych. Dodatkowym usprawnieniem w mojej intalacji gazowej są magnetyzery,wykonane włsnoręcznie przy zerowych kosztach, to co zaobserowałem to spadek zużycia gazu w granicach 0,5 l/100km.Więcej o magnetyzerach na innej mojej stroniehttp://automagnetyzer.w.interia.pl

W poniższej tabeli przedstwiłem opis przeróbek i ich wpływ na silnik.

Co można jeszcze poprawić?
Na pewno dużo,dobre wyniki przy tuningu CC 700,osiąga Pan Jacek Chojnacki z Nadarzyna,z tego co wiem po takim zabiegu „cienki” do 100 rozpędza się 21 sek.Jak wspomiałem, silnik CC 700 nawiązuje do konstrukcji Fiata 126p,w sieci jet masa stron o tuningu tego typu silnika,jednak informacje które byłyby przydatne tutaj,będą związane z modyfikacją głowicy,korbowodów,zaworów,natomiast inne elementy i nastawy regulacyjne stosują się wyłącznie do Fata 126p.

Moje przeróbki (tuning ) w „cienkim”
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

About author

Related Articles