Mazda 323 GTX & GT-R – Historia modeli

Wygląd 323 GT-R jest funkcjonalny, ale wyraża styl i charakter auta. Główną cechą rozpoznawczą sportowej 323 jest ogromny, przedni zderzak z wielkimi, okrągłymi lampami przeciwmgielnymi o średnicy 16 cm. Duże wloty powietrza w zderzaku pozwalają na sprawne działanie systemu chłodzenia i powiększonego w stosunku do GTX’a intercoolera. Specjalnie dla modelu GT-R designerzy opracowali nowe, 15-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe. Mają one 5 śrub, a nie jak w modelach cywilnych i GTX 4 śruby. Osadzone są na niskoprofilowch oponach 195/50 R15 82V. Dachowy spojler GT-R pochodzi z wersji 323 GTX. 3-drzwiowy hatchback ma 4080 mm długości, 1690 mm szerokości i rozstaw osi wynoszący 2450 mm. Rozstaw kół ma 1430 i 1435 mm odpowiednio z przodu i z tyłu. Wysokość – 1390 mm; standardowy prześwit to 15 cm, ale zmniejsza się do 12 cm przy pełny załadowaniu. Waga 323 GT-R wynosi 1210 kg (1240 kg z opcjonalnie montowanym systemem ABS oraz szklanym dachem). Bagażnik ma pojemność 230 l, ale po złożeniu dzielonej w stosunku 60/40 tylnej kanapy powiększa się do 415 l. Auto jest dobrze wyposażone – wspomaganie kierownicy oraz pełny pakiet elektryczny jest standardem. Na czytelnej tablicy wskaźników znajdują się: prędkościomierz ze skalą do 240 km/h, obrotomierz z maksymalną wartością 8000 obrotów (czerwone pole zaczyna się o 6500 obrotów). Mniejsze wskaźniki poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej umieszczono po bokach głównych zegarów. Lampki ostrzegawcze umiejscowione są u dołu tablicy wskaźników. Specyficznym elementem sportowej Mazdy jest sportowa, obciągnięta skórą kierownicą firmy Momo o średnicy 370 mm. Dodatkowo do zestawu dobrano skórzaną gałkę dźwigni zmiany biegów. Specjalne są też wyprofilowane, kubełkowe fotele z możliwością wszechstronnej regulacji.

SILNIK

Mazda 323 GT-R jest napędzana nowoczesnym silnikiem DOHC o dwóch wałkach rozrządu, 16 zaworach i 4 cylindrach. Ma on pojemność 1839 ccm (w niektórych katalogach 1840 ccm) i moc 136 kW (186 KM) osiąganą przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 245 Nm osiągany jest przy 4500 obr./min. Motor pochodzi z GTX, przeszedł jednak liczne modyfikacje – różni się od GTX-a hamulcami, elektroniką, rodzajem turbosprężarki, wałkami rozrządu, nakładką pod tylny zderzak oraz zaworami wydechowymi (GT-R ma zawory wypełnione ciekłym sodem!). Silnik GT-R bez problemu „wchodzi” do modelu GTX BF (’86). Zastosowano w nim sprężarkę VJ-23. Silnik ten ma o 13,8% mocy więcej, niż Mazda 323 GTX BG (’89). 43 % mocy jest przekazywane na koła przednie, a pozostałe 57 % na koła tylne za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów (jej przełożenia skrócono w stosunku do modelu GTX).

ZAWIESZENIE I HAMULCE

Zawieszenie Mazdy 323 GT-R bazuje na mazdowskim napędzie 4WD z pewnymi ulepszeniami. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu zaś wynalazek Mazdy – TTL (Twin Trapzodial Link). Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym został w stosunku do cywilnych 323 oraz wersji GTX ulepszony. Średnica zawracania wynosi 11,3 metra, w maksymalny skręt koła kierownicy to 2,6 obrotu. Opcjonalnie auto może być wyposażone w 4-czujnikowy, 3-kanałowy, działający na wszystkie koła ABS. Samochód ma hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Przednie tarcze mają 274 mm średnicy (aktywna powierzchnia trąca 222 mm) i 24 mm grubości. Tylne zaś 280 mm średnicy (aktywna powierzchnia trąca 244 mm) i 10 mm grubości. Tarcze hamulcowe pochodzą od Mitsubishi Galant VR4.

SUKCESY SPORTOWE RAJODWYCH 323

Sukcesy A-grupowych Mazd 323 zostały zapoczątkowane w 1986 roku przez model 323 GTX 4WD z silnikiem DOHC o pojemności 1623 ccm. Zespół odniósł zwycięstwa w Szwecji (rok 1987 i 1989) oraz w Nowej Zelandii (1989 r.). W 1989 roku Mazda wypuściła na rajdowe trasy nowy model 323 GTX 4WD z 16-zaworowym silnikiem DOHC o pojemności 1839 ccm. W Wyścigu 20 Jezior w 1990 roku zespół rajdowy Mazdy zajął 6. miejsce. GTX, a później GT-aE na bazie GT-R kontynuował sukcesy rajdowe w latach 1991 i 1992.
Mazda odniosła też sukces w Grupie. Na 323 4WD prywatni kierowcy wygrali w 1988 i 1991 roku World Driver’s Championship (Światowe Zawody Kierowców) oraz Manufacter Championship w 1989 roku (Zawody Amatorów).

MAZDA 323 GT-aE

Mazda 323 GT-aE jest sportową, A-grupową wersją 323 bazującą na modelu GT-R. W silniku o mocy ponad 300 KM zastosowano turbosprężarkę VJ-17.

MAZDA 323 GTX

Pierwsza GTX, jeszcze w karoserii BD (okres produkcji ’80-’85) produkowana była do połowy lat 80. Montowano w niej silnik 1.6 litra TURBO ze sprężarką o symbolu IHI RHB5 VJ-9.
W połowie lat 80. do produkcji wszedł najpopularniejszy GTX BF (okres produkcji ’86-’89). Pod maską znajdował się silnik DOHC o 16 zaworach, pojemności 1598 ccm, TURBO o mocach 136, 143 lub 150 KM (sprężarki VJ-9, VJ-13 lub VJ-14). W samochodzie napędzana była przednia lub obie osie. Pomiędzy egzemplarzami japońskimi oraz eksportowymi 323 GTX BF występowały pewne różnice. Japońskie miały większe zderzaki (przedni wysoki z dużymi wlotami powietrza). Przednio napędowe GT-Ti występowały tylko z grzecznym zderzakiem eksportowym. W silnikach stosowano benzynę 91-oktanową (silnik 136-konny), 95-okt. (silnik 143 KM) i 98 kot. bez katalizatora (motor 156-konny). Auta różnią się kolektorami dolotowymi (w silniku 136 KM zastosowano gorszy), układami dolotowymi i oczywiście chipami komputera. Z zewnątrz auto różni się od cywilnej 323 niewieloma szczegółami – 14-calowymi alufelgami, spojlerem dachowym oraz kilkoma innymi. Od roku 1986 do 1990 produkowano około 5000 GTX-ów rocznie. Do Stanów Zjednoczonych importowano je tylko w latach 1988 i 1989. Około 1200 Mazd 323 GTX wyprodukowano w samych Stanach (motory o mocy 132 KM), ale są to egzemplarze dosyć rzadkie.
Mazda 323 GTX BG (okres produkcji ’89-’93) miała silnik DOHC, 16 V, o pojemności 1839 ccm i mocy 168 KM. Stosowano sprężarkę VJ-21.

TUNING

Po dość niewielkim tuning – bez ingerencji we wnętrze silnika – moc GTX BF można podnieść do 180 KM, BG GTX do 250 KM, a GT-R może osiągnąć 290 KM.

Kalendarium

1984-1985 – BE GTX z silnikiem 1.6 TURBO
1986-1989 – BF GTX – najpopularniejsza sportowa 323 – z silnikiem 1.6 TURBO o mocach 132/136 KM, 143 KM, 156 KM; napęd na wszystkie koła (4WD), wersja GT-Ti z napędem na przednie koła
1990-1993 – BG GTX; motor 1.9 TURBO (163 KM), napęd 2WD lub 4WD
1991-1993 – 323 GT-R z motorem 1.9 TURBO (186 KM), wyprodukowano 2500 egzemplarzy
1992-1993 – 323 GT-aE na bazie GT-R, wersja A-grupowa, silnik ponad 300-konny, wyprodukowano 200 egzemplarzy

Mazda 323 GTX & GT-R – Historia modeli
1 vote, 5.00 avg. rating (96% score)

About author

Related Articles