łyny eksploatacyjne w cc700

Oleje silnikowe
Do silnika cc700 zaleca się oleje wg. API SG, wg.CCMC G4, SAE 15W40. Ja używam oleju „Lotos 15W40 Mineralny”, oceniam ten olej jako dobry do tego typu silnika. Zrobiłem na tym oleju 80tyś.km, po rozbiórce silnika nie stwierdziłem żadnego nadmiernego zużycia współpracujących ze sobą elementów.W moim silnku był również eksploatowany olej Castrol GTX 3 Protec (mineralny SAE 15W40 ),na jego temat nie mogę zbyt dużo napisać, ponieważ zalewałem nim silnik tylko dwa razy i różnicy pomiędzy tym olejem a poprzednim nie zauważyłem. Warto zazaczyć że olej powinno dolewać się do silnika w małych ilościach,czyli często a mało, natomiast nie zaleca się jednorazowego uzupełniania oleju np.w ilości 0,5l,dlatego że olej świeży trudno miesza się z olejem już przepracowanym, co pozytywanie nie wpływa na smarowanie silnika. W cc700 do wymiany oleju warto zakupić od razu pojemnik 5l,dlatego że po pierwsze, zawsze trochę jest taniej, a po drugie, nie trzeba w ciągu roku myśleć o kupowaniu oleju na dolewki.

Olej syntetyczny API SJ/CF, SAE OW-30
Olej półsyntetyczny API SJ/CF, SAE 1OW-40
Olej mineralny API SJ/CF, SAE 15W-40
Częstość wymiany co 12tyś.km lub co rok
Ilość oleju 2,25l

Warto zaznaczyć że nie marka oleju jest tu ważna a zalecana lepkość.Jeżeli nawet nie robisz w roku 12tyś.km to i tak olej należy wymienić, a to dlatego ze olej ulega naturalnemu stażeniu oraz utlenianiu, poprzez działanie takich czynników pogarszają się właściwości smarne oleju.
Miałem okazję rozbierać silnik cc700 który był eksploatowany na oleju półsyntetycznym,to co zauważyłem to wyraźny brak nagarów i osadów wenątrz silnika, a wszystko to dzięki dodatkom myjącym w takim oleju.Jeżeli jednak twój silnik od samego początku był eksploatowany na oleju mineralnym to nie zalecam zmiany oleju na półsyntetyczny lub syntetyczny, chociaż jest lepszy niż mineralny, a to dlatego że przy dużym przebiegu mogą pojawić się problemy z kompresją i …wyciekami oleju.

Oleje przekładniowe

Olej syntetyczny API GL-4, SAE 75W-90
Olej mineralny API GL-4, SAE 80W-90
Częstość wymiany co 120tyś.km lub co 2 lata
Ilość oleju 1,14l

Płyn chłodniczy

Rodzaj mieszanina wody destylowanej i gliokolu etylowego
Temp. zamarzania do -35 st.C
Częstość wymiany co 100 tyś.km lub co 2-3 lata
Ilość płynu 4l

Jeżeli płyn nie był wymieniany przez kilka lat, to warto go wymienić,ponieważ płyn może nie mieć swoich właściwości,czego efektem może nie być zamarzanie płynu przy temp. -35st.C, ale przy np.-10st.C. Może to doprowadzić w najmniejszym razie do rozsadzenia chłodnicy, a w najgorszym do rozsadzenia bloku silnika.Dlatego do sprawdzenia płynu (czy ma wymagane parametry) warto kupić areometr do sprawdzenia gęstosci płynu chłodniczego (cena od 6zł),który wyglądem podobny jest do areometru akumulatorowego.

Płyn hamulcowy

Rodzaj DOT-3
Rodzaj DOT-4
Częstość wymiany 40tyś.km lub co 2 lata
Ilość płynu 0,4l

Dlaczego wymina płynu jest taka ważna?Płyn hamulcowy przez cały czas absorbuje wodę z otoczenia,co po pewnym czasie powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu. Dlatego przy gwałtownym hamowaniu może dojść do powstania korków gazowych w układzie hamulcowym i…braku hamowania, natomist w zimie taki płyn (ze względu na zawartą w nim wodę) może zamarznąć.Dlatego dla własnego bezpieczeństwa i innych, nie należy bagatelizować okresowej wymiany płynu hamulcowego.

Płyn do spryskiwaczy
Na ten temat zbyt dużo nie będę się rozpisywał np.jaki płyn i dlaczego ten a nie inny.W moim samochodzie cały rok jest płyn zimowy,dzięki temu nie muszę wymieniać go na zimę.Natomist stosowanie płynu letniego wiąże się z koniecznoscią wymiany na zimowy (z nastaniem mrozów).Brak wymiany, powoduje zmarzanie płynu w spryskiwaczach,natomiast czasami może to doprowadzić (przy dużych mrozach) do rozsadzenia zbiornika płynu i uszkodzenia silniczków spryskiwaczy,co ma często miejsce przy dolewaniu wody do zbiornika sprzyskiwaczy w okresie letnim.

About author

Related Articles